1

Víte, že v případě zrušení či zpoždění letu máte nárok na kompenzaci až do výše 16.000 Kč?

V době letních dovolených se Vám může stát, že místo u moře strávíte několik hodin či dní navíc v letištní hale při čekání na zpožděný let. Následující článek Vám pomůže zorientovat se v nárocích, které Vám z takové nepříjemnosti plynou.

Plánujete dovolenou s leteckou dopravou či letadlo využíváte pro účely služebních cest? Pak by Vaší pozornosti neměl uniknout tento článek, který Vám nabízí základní přehled leteckých práv, která Vám nabízí evropská legislativa ve věci náhrady škody v případě zrušení či zpoždění Vašeho letu.

Cestující s platným cestovním dokladem, jejichž plánovaný let byl zrušen či zpožděn mají nárok získat odškodnění ve výši 250 – 600 EUR na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 (dále jen „Nařízení“). Nárok na odškodnění mají i cestující, kteří si letenku zakoupili v rámci zájezdu, a tedy i charterových letů!

Pro prokázání tohoto nároku je nutné zjistit, zda se na Váš konkrétní případ vztahuje působnost tohoto nařízení. Nařízení se vztahuje pouze na ty cestující, kteří odlétají z letiště ležícího na území členského státu EU, nebo odlétají z letiště ležícího na území třetí země (nečlenského státu EU) na letiště umístěné na území členského státu EU, pokud je provozující dopravce dopravcem z členského státu. Z toho vyplývá, že při letu z jakéhokoliv státu, který je členem Evropské unie, může být nařízení použito. Naopak při letu ze třetí země (např. USA, Tuniska, Číny apod.) do EU se Nařízení uplatní pouze v případě, že je letecký dopravce z EU (např. Lufthansa, ČSA, Ryanair apod.). Při nesplnění působnosti nemůže být Nařízení použito.

Výše kompenzace závisí na třech faktorech: délce zpoždění, letové vzdálenost a tím, zda šlo o let z jednoho členského státu EU do druhého či do třetí země. Všechny tyto podmínky musí být splněný kumulativně.

Zpožděný let

O podmínkách, které Nařízení klade na vznik nároku na náhradu škody v případě, že Váš let je zpožděn pojednává následující tabulka:

  Délka zpoždění Letová vzdálenost Cílová destinace Výše kompenzace
a) 2 hodiny a více max. 1500 km   250 EUR
b) 3 hodiny a více min. 1500 km Pro let v rámci EU 400 EUR
c) 3 hodiny a více od 1500 km do 3500 km Pro let mimo EU 400 EUR
d) 4 hodiny a více Pro let nespadající pod písm. a) až c) 600 EUR

Pro určení kategorie letová vzdálenost se vychází z posledního místa určení, kam cestující v důsledku zpoždění přiletí později než v naplánovaném čase.

Příklad: Pan Nevšímal letí z New Yorku do Prahy s přestupem v Miláně. V New Yorku dojde ke dvouhodinovému zpoždění a díky tomu Pan Nevšímal nestihne navazující let z Milána do Prahy. Díky tomu do Prahy dorazí o 7 hodin později, než původně předpokládal. Má pan Nevšímal nárok na kompenzaci?

Řešení:

  • Působnost nařízení: Musíme zjistit, zda se na něj stahuje Nařízení EU. Pan Nevšímal cestuje ze třetí země (USA) do země Evropské unie. První podmínka je splněna. Nyní je nutné zjistit, zda cestuje letadlem, které provozuje dopravce z EU. Pan Nevšímal cestoval leteckou společností z České republiky, a proto Nařízení použít lze.
  • Délka zpoždění: Zpoždění z New Yorku bylo sice pouze 2 hodiny, ale své cílové destinace pan Nevšímal dosáhl o 7 hodin později. Z tohoto důvodu bude tento případ posuzován jako kategorie zpoždění „4 hodiny a více“.
  • Letová vzdálenost: Bude se počítat letová vzdálenost mezi New Yorkem a Prahou, tj. 6578 km.
  • Výše kompenzace: Protože tento případ spadá kumulativně do kategorie d), jejíž délka zpoždění je „4 hodiny nebo více“ a letová vzdálenost činí „nad 3500 km“, má pan Nevšímal nárok na kompenzaci 600 EUR.

Zrušený let

Pro zjištění nároku na kompenzaci v případě zrušení plánovaného letu musíme ve výše uvedeném postupu vyměnit kategorii „Délka zpoždění“ za kategorii „Informace o zrušení“. Tuto skutečnost musíme tedy hodnotit jako druhou hned po zjištění působnosti Nařízení.

Nárok na kompenzaci za zrušený let mají alternativně cestující, kteří:

  1. nejsou o zrušení informováni alespoň 2 týdny před plánovaným časem odletu ve lhůtě, nebo
  2. nejsou o zrušení informování ve lhůtě od 2 týdnů do 7 dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději 2 hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději 4 hodiny po plánovaném čase příletu, nebo
  3. nejsou o zrušení informování o zrušení ve lhůtě od kratší 7 dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději 1 hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději 2 hodiny po plánovaném čase příletu

Níže uvedená tabulka opět pojednává o výši nároku na náhradu škody s ohledem na letovou vzdálenost.

  Letová vzdálenost Cílová destinace Výše kompenzace
a) max. 1500 km   250 EUR
b) min. 1500 km Pro let v rámci EU 400 EUR
c) od 1500 km do 3500 km Pro let mimo EU 400 EUR
d) Pro let nespadající pod písm. a) až c) 600 EUR

Příklad: Paní Nová cestuje z Prahy do Londýna.  Její let byl zrušen a o této skutečnosti byla informována 8 dní před plánovaným časem odletu. Dopravce jí nabídnul náhradní let s časem odletu o dva dny dříve, než plánovala.

Řešení:

  • Působnost nařízení: Paní Nová cestuje v rámci zemí EU, proto nemusíme řešit státní příslušnost leteckého dopravce a rovnou můžeme Nařízení použít.
  • Informace o zrušení letu: Paní Nová byla informována 8 dní před plánovaný časem odletu, a proto by jí mělo být umožněno cestovat náhradním letem nejpozději 2 hodiny před plánovaným časem odletu. Byl jí nabídnut let o dva dny dříve. Letecká společnost nesplnila svou povinnost, a tím pádem má paní Nová nárok na kompenzaci.
  • Letová vzdálenost: Bude se počítat letová vzdálenost mezi Prahou a Londýnem, tj. 1034 km.
  • Výše kompenzace: Protože Tento případ spadá kumulativně do kategorie a) má paní Nová nárok na kompenzaci 250 EUR.

Běžná praxe s vymáháním těchto kompenzací není již tak snadná, jak by se mohlo na první pohled zdát. Letecké společnosti se často snaží povinnosti poskytnout finanční kompenzace z nejrůznějších důvodů zcela vyhnout. Velký prostor pro manévrování v této oblasti je dán možností exkulpace pro komplikace v dopravě, které jsou způsobeny mimořádnými okolnostmi (vis maior).

Vítězslav Bogač

1 komentář

One thought on “Víte, že v případě zrušení či zpoždění letu máte nárok na kompenzaci až do výše 16.000 Kč?
  1. Dobrý den,

    chtěl bych se Vás tímto zeptat na Váš názor. V sobotu 29.4.2017 ráno jsme se vrátili z Kapverd s 5ti hodinovým zpožděním. To by mi tolik nevadilo, spíš mi vadí nečinnost CK Exim nebo Travelservice, nevím kdo je za zpoždění a následnou nekomunikaci a pohrdání lidmi zodpovědný.
    V 11 dopoledne jsme museli odjet z resortu na letiště i když letadlo mělo letět až ve 14.00 hodin. Na letišti nám delegátka řekla, že letadlo má 2 hodiny zpoždění, protože neplánovaně přistálo na Lanzarote z důvodu doplnění paliva, snad silný protivítr. Jak dlouho to již věděla?
    Letadlo přiletělo s 2 hodinovým zpožděním, nastoupili jsme a přeletěli na Sal, kde je mezipřistání, protože část turistů letí na Sal(my byli na Boa Vistě) a dotankovává se palivo. Ovšem místo plánované hodinky jsme zde strávili další hodiny čekání s různými poplašnými zprávami, že je letadlo porouchané a letí pro nás náhradní atd. Za celou dobu nám nikdo nedal seriózní informaci, o jídle a pití ani nemluvě. Cca v 19 hodin přijela delegátka úřadující na Salu s tím, že letadlo je opravené a budeme moct brzy odletět. Což se podařilo a místo o půlnoci jsme přiletěli v 5 ráno.
    Znovu opakuji, že chápu zpoždění z důvodu technické poruchy. Co mne však přivádí do varu je jednání CK Exim/Travel service, kteří kašlou na lidi. Za celou dobu čekání žádná omluva a občerstvení alespoň pro děti, kterých bylo požehnaně.
    V případě potřeby mám i fotku odletové tabule s vyznačeným zpožděním.

Napsat komentář

Vaše e.mailová schránka nebude zveřejněna. Označené kolonky je povinné vyplnit.